Tweemassavliegwielen (DMF)

Tweemassavliegwielen (DMF)

Het tweemassavliegwiel, voor een optimale efficiency en een geweldig rijcomfort. Momenteel wordt 50% van de geproduceerde auto's voorzien van een tweemassavliegwiel; en dit percentage blijft stijgen.

Het tweemassavliegwiel dempt de dynamische trillingen die ontstaan tussen de motor en de versnellingsbak. De twee afzonderlijke vliegwielen zijn met elkaar verbonden via een lager of bus, voorzien van een dempersysteem. Het tweemassavliegwiel beschermt zo de kwetsbare versnellingsbak en andere delen van het voertuig tegen de trillingen van de motor. Dit komt natuurlijk ook het rijcomfort ten goede.

Kies Valeo:

Prestaties en duurzaamheid

  • Gebruik van topkwaliteit veerdraad
  • Long life-rollagers en -bussen (onderhoudsvrij)
  • Extra dempersysteem presteert stabiel gedurende de gehele levensduur

Speciaal ontworpen voor elke voertuigtoepassing

  • Lage stijfheid, voor een maximale afname van de geluidsproductie
  • Geoptimaliseerde demping van ratelende en kloppende geluiden
  • Geschikt voor motoren met 200 Nm tot 500 Nm koppel

Verbeterd rijcomfort

  • Verbeterd schakelcomfort en langere levensduur van de synchromeshes door minder vertraging in de beweging van de koppelingsplaat
  • Lager brandstofverbruik doordat met lagere toerentallen kan worden gereden dankzij de uitstekende demping van geluiden Recent zijn toepassingen voor de Peugeot 308, de Citroën C4, de Opel Astra en de Mercedes-Benz A-, B-, C- en S-klasse aan het assortiment van Valeo toegevoegd

 

Valeo biedt 3 innovatieve oplossingen

 

Tweemassavliegwiel met interne demper:

Bij hoge toerentallen duwt de centrifugaalkracht de veren tegen de veergeleiders waardoor wrijving ontstaat. Door deze wrijving neemt het aantal actieve wikkelingen af; hierdoor neemt de stijfheid van de veren toe, met als gevolg dat de dempingscapaciteit afneemt. Bij het tweemassavliegwiel met interne veren zijn in de aandrijfplaat kleine, rechte veren aangebracht. Deze zijn minder gevoelig voor centrifugaalkrachten en kunnen de trillingen dus beter dempen. Bij bepaalde bijzonder veeleisende toepassingen en met name bij achterwielaangedreven voertuigen is een extreem laag trillingsniveau bij de ingang van de versnellingsbak vereist. Om dit te bereiken is de langeslagdempertechnologie (LTD) van Valeo, die is ontwikkeld voor het dempen van trillingen bij automatische transmissies, in het tweemassavliegwiel geïntegreerd.

 

Langeslagdemper-DMF:

Het tweemassavliegwiel met langeslagdemper vermindert trillingen en geluiden van de motor aanzienlijk. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de dempingstechnologie voor aandrijflijnen. Dit is met name van belang omdat de moderne zuinige motoren meer koppel leveren en daardoor meer trillingen opwekken, met name bij lage toerentallen. Het tweemassavliegwiel met langeslagdemper absorbeert de trillingen die door de motor aan de transmissie worden doorgegeven, wat het rijcomfort ten goede komt. Dankzij de twee compacte dempingssystemen heeft het langeslagdemper-DMF alles in huis om een essentiële component te worden voor toekomstige high performance-motoren en hybride-aandrijflijnen die de hoogste eisen stellen aan de montage. De technologie van de langeslagdemper is gebaseerd op twee sets van drie veren die in serie werken en die door een achterplaat worden gesynchroniseerd. De rechte veren zijn minder gevoelig voor centrifugaalkrachten dan de gebogen veren. Daardoor neemt de wrijving af en is de demping beter dan bij een tweemassavliegwiel met gebogen veren. Het langeslagdemper-DMF maakt gebruik van de bekende technologie van het tweemassavliegwiel in combinatie met de door Valeo voor koppelomvormers van automatische transmissies ontwikkelde langeslagdemper. Deze combinatie staat borg voor een optimale demping, met name bij het wegrijden, dankzij een maximale hoekverplaatsing van 80°, en levert bij elk toerental uitzonderlijke prestaties. Het tweemassavliegwiel met langeslagdemper van Valeo biedt een comfortniveau dat nog nooit eerder is bereikt bij de moderne zuinige motoren. Dankzij het geringe geluids- en trillingsniveau en het soepele schakelen biedt dit systeem een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs bij motoren die van nature veel trillingen geven.

 

Flexibel vliegwiel:

Door de kracht van de verbrandingen in de cilinders buigt de krukas iets door. Hierdoor gaat de as van het vliegwiel, dat aan het uiteinde van de krukas is gemonteerd, vibreren. Er ontstaan spanningen tussen de lagers en de krukas waardoor trillingen ontstaan. Als deze niet worden gedempt, gaat de motor een ronkend geluid maken, gaat het vliegwiel in axiale richting trillen en nemen de trillingen in het koppelingspedaal toe. Het flexibele vliegwiel dempt de axiale trillingen die door de krukas worden doorgegeven. Dit wordt bereikt door aan de motorzijde van het vliegwiel een flexibele plaat toe te voegen. De krukas verbuigt nog steeds, maar dankzij de flexibele plaat worden de bewegingen niet doorgegeven aan het vliegwiel, zodat het motorgeluid bij hoge toerentallen, de spanningen door de verbuiging van de krukas en de trillingen in het koppelingspedaal afnemen.

Heeft u hulp nodig

U bent een