Concentrische hulpcilinders (CSC)

Concentrische hulpcilinders (CSC)

Vanwege de gebruikte technologieën en de eisen die autofabrikanten bij nieuwe auto's stellen is het steeds moeilijker geworden om de kabel tussen het pedaal en de hefboom in een rechte lijn te monteren. Daarom worden steeds meer auto's voorzien van hydraulische systemen. Ze zijn veel flexibeler en betrouwbaarder dan mechanische systemen. Ten eerste zorgen ze voor een optimale en constante pedaalkracht. Ten tweede is het gebruikte materiaal veel lichter (tot wel 70% gewichtsbesparing ten opzichte van een conventionele koppelingsbediening) en zijn de onderdelen compacter.

 

Daarom is deze technologie gemakkelijker toe te passen bij OE-projecten. Als reactie op deze markttrend heeft Valeo een uitgebreid assortiment onderdelen voor hydraulische systemen ontwikkeld: koppelingshoofdcilinders (CMC), koppelingswerkcilinders (CRC) en koppelingshulpcilinders (CSC). In semi-hydraulische systemen worden een koppelingshoofdcilinder en een koppelingswerkcilinder gebruikt, terwijl in volledig hydraulische systemen een koppelingshoofdcilinder en een koppelingshulpcilinder worden gebruikt. In 2017 zullen naar verwachting 131 miljoen auto's zijn voorzien van een koppelingshulpcilinder. Valeo levert daarom een assortiment van 150 onderdeelnummers voor een groot aantal modellen waaronder de Fiat 500 en Punto, de Ford Fiesta en Focus, de Hyundai Sonata, de Mercedes-Benz A-klasse, de Opel Corsa, de Renault Clio en Mégane, de SsangYong Actyon en de Volkswagen Transporter. Net als een semi-hydraulisch systeem is een volledig hydraulisch koppelingssysteem gebaseerd op hetzelfde principe als een hydraulisch remsysteem. Het bestaat uit een "zender" (de koppelingshoofdcilinder), een leiding en een "ontvanger".

 

In een volledig hydraulisch systeem is de concentrische hulpcilinder (CSC) de ontvanger. De CSC is een hydraulische cilinder met een geïntegreerd druklager die de koppelingshefboom en het conventionele druklager overbodig maken. De cilinder is via een leiding verbonden met de hoofdcilinder. De CSC staat in direct contact met het diafragma van de drukgroep, wat de efficiency van het hydraulische systeem verbetert. Voordeel van de CSC is dat de vork en het druklager overbodig zijn. Een vork die onder zware belasting verbuigt, behoort daarmee tot de verleden tijd. Bovendien werkt het ontkoppelingssysteem efficiënter. Met als gevolg dat de pedaalkracht lager is. De CSC is concentrisch geplaatst ten opzichte van de ingaande as van de versnellingsbak. Hierdoor zijn er minder onderdelen nodig, wat de montage in de auto vergemakkelijkt. Tot ongeveer 1995 was de technologie van het hydraulische koppelingssysteem vergelijkbaar met die van een hydraulisch remsysteem. Het systeem bestond uit een aluminium hoofdcilinder en een gietijzeren werkcilinder die met elkaar verbonden waren via een leiding die van staal en rubber was gemaakt. De component woog ongeveer 1000 gram. Het volledige systeem, inclusief lager, vork en geleidehuls, woog ongeveer 1700 gram. Na die tijd werd meer kunststof gebruikt voor de onderdelen en werden koppelingshulpcilinders toegepast, waardoor zowel het gewicht als de kosten van de onderdelen aanmerkelijk afnamen. Het totale gewicht van de component (koppelingshoofdcilinder, leiding en koppelingshulpcilinder) bedraagt nu ongeveer 400 gram.

 

Doordat het druklager, de vork en de geleidehuls niet meer nodig zijn, is het volledig hydraulische systeem 75% lichter. Info van Valeo Aangezien de koppelingshulpcilinder in het transmissiehuis is gemonteerd, kost het vervangen ervan veel meer tijd (evenveel tijd als het vervangen van de koppeling) dan bij een semi-hydraulisch systeem. Daarom moet bij het vervangen van de koppeling ook de koppelingshulpcilinder worden vervangen.

Heeft u hulp nodig

U bent een

Kies voor een voor u passende website nu uw profiel