ЛЕТ
Kies profiel:
Garagist
  • Distributeur
  • Automobilist

Koppelingswerkcilinders (CRC)

Koppelingswerkcilinders (CRC)

Vanwege de gebruikte technologieën en de eisen die autofabrikanten bij nieuwe auto's stellen is het steeds moeilijker geworden om de kabel tussen het pedaal en de hefboom in een rechte lijn te monteren. Daarom worden steeds meer auto's voorzien van hydraulische systemen. Ze zijn veel flexibeler en betrouwbaarder dan mechanische systemen. Ten eerste zorgen ze voor een optimale en constante pedaalkracht. Ten tweede is het gebruikte materiaal veel lichter (tot wel 70% gewichtsbesparing ten opzichte van een conventionele koppelingsbediening) en zijn de onderdelen compacter.

 

Daarom is deze technologie gemakkelijker toe te passen bij OE-projecten. Als antwoord op deze markttrend heeft Valeo een uitgebreid assortiment onderdelen voor hydraulische systemen ontwikkeld: koppelingshoofdcilinders (CMC= Clutch Master Cylinder), koppelingswerkcilinders (CRC= Clutch Release Cylinder) en koppelingshulpcilinders (CSC= Concentric Slave Cylinder). In semi-hydraulische systemen worden een koppelingshoofdcilinder en een koppelingswerkcilinder gebruikt, terwijl in volledig hydraulische systemen een koppelingshoofdcilinder en een koppelingshulpcilinder worden gebruikt. Het semi-hydraulische systeem bestaat uit een "zender" (de koppelingshoofdcilinder), een leiding en een "ontvanger".

 

In dit systeem is de koppelingswerkcilinder de ontvanger. Het assortiment van Valeo bestaat uit meer dan 55 onderdeelnummers voor voertuigen als de Fiat Punto, de Ford Transit, de Hyundai Accent en de Kia Picanto. Bij een semi-hydraulisch systeem bedient de arm van het koppelingspedaal een plunjer in de koppelingshoofdcilinder (CMC).

 

Hierdoor wordt hydraulische vloeistof via een leiding naar de koppelingswerkcilinder (CRC) geperst waar een andere plunjer het ontkoppelingsmechanisme bedient. Bij elk voertuig met een koppelingswerkcilinder wordt de verbinding tussen het hydraulische systeem en de koppeling gerealiseerd door een koppelingsvork en een druklager. In tegenstelling tot bij een koppelingshulpcilinder (van een volledig hydraulisch systeem) is de koppelingswerkcilinder erg snel en gemakkelijk te vervangen; deze is namelijk altijd buiten het transmissiehuis gemonteerd. De versnellingsbak hoeft niet te worden verwijderd bij vervanging van dit onderdeel. De hydraulische onderdelen kunnen dus snel en gemakkelijk worden vervangen. Het vervangen van een koppelingswerkcilinder kost een professional ongeveer 30 minuten.

We waarderen uw interesse
Bevestig je e-mailadres